Mån till Fre: 08:00 - 18:00

Professionell God Man & Förvaltare

Economis redovisningsekonom arbetar som bland att professionell god man och förvaltare - professionell företrädare. Efter över tio år som God man och Förvaltare kom möjligheten att arbeta mer på professionell basis. Det handlar framförallt om att arbeta som God man eller Förvaltare med personer som har en särskild svår ekonomiskt situation eller där det att finns en problematisk sjukdomsbild. Jag är en av fem i länet som har fått det här förtroendet. Den här tjänsten kan endast gå igenom Överförmyndarkontoret i Uppsala.


Överförmyndarnämnden beslutar:

  • att fortsatt ge förvaltningen möjlighet att, i de fall där det är konstaterat att annan kompetent ställföreträdare inte går att finna inom rimlig tid, tilldela uppdrag åt ställföreträdare som är anställda i av nämnden godkända bolag (i fortsättningen kallade professionella ställföreträdare).  Beslutet att anlita sådana ställföreträdare skall alltid fattas av rekryteringsansvarig i samråd med chef. 
  • att nämndens arvodesriktlinjer alltid skall följas men att månadsarvode får utbetalas till dessa ställföreträdare. 
  • att de bolag i vilka de professionella ställföreträdarna är anställda, får fakturera huvudmannen eller kommunen arvode och moms. Skatt och sociala avgifter utgår inte. 
  • att kostnadsersättning och milersättning faktureras årligen. 
  • att de professionella ställföreträdarna undantas nämndens gränser för maximalt antal uppdrag per ställföreträdare.
  • att professionella ställföreträdare som arbetar heltid – per person – tillåts ha maximalt 30 uppdrag som god man och förvaltare. 
  • att professionella ställföreträdare förväntas åta sig de uppdrag som föreslås dem av förvaltningen.

I och med den gemensamma överförmyndarnämndens beslut 16 november 2015 § 201 samt Håbo kommuns överförmyndarnämnds beslut 23 februari 2017 § 13 har förvaltningen under en längre tid nu haft möjlighet att vid särskilda tillfällen använda sig av så kallade professionella ställföreträdare. Detta gäller för alla samverkanskommuner utom Enköping som tillämpat ett eget regelverk som inte lämnat utrymme för professionella ställföreträdare.

De personer som i dagsläget verkar som gode män eller förvaltare i överförmyndarnämndens upptagningsområde, åtar sig som regel uppdrag ideellt och är inte anställda av något bolag som avlönar dem. 

Nämnden har under lång tid varit medveten om problem hos förvaltningen med att rekrytera ideellt verkande gode män och förvaltare till de svåraste uppdragen.

Varje vecka tillkommer nya ärenden där förvaltningen inte lyckats rekrytera god man eller förvaltare till via e-postlista. När ett ärende skickats ut på e-postlistan två gånger går ärendet ut som ett så kallat ringrekryteringsärende och handläggare samt rekryteringsansvarige många gånger får lägga ner mycket tid på att få ut uppdrag genom direkt ringrekrytering med varierande framgång. Detta innebär att förvaltningen ibland tvingas att ge svåra uppdrag till personer som sedermera begär sitt entledigande. Vilket grundar sig i att de inte kan hantera uppdraget eller avböjer det. Förvaltningen har för att kunna uppnå sitt mål om att kunna rekrytera eller nyrekrytera en ställföreträdare till en huvudman inom 90 dagar då kunnat dra stor nytta av de professionella ställföreträdarna. 

I nuläget (2019-05-08) så verkar fem personer som professionella ställföreträdare inom nämndens geografiska område, totalt bistår de 41 huvudmän, vanligen inom ramen för ett förvaltarskap.


Förslagets innebörd

Om ställföreträdare anställda av bolag som sysselsätter personer som åtar sig uppdrag som gode män och förvaltare (i fortsättningen kallade ”professionella ställföreträdare”), även fortsatt får anlitas i de fall där ingen (trots två försök) svarat förfrågan på e-postlistan förvaltningen spara mycket tid. Dessutom gynnas huvudmannen eftersom han eller hon får en kompetent ställföreträdare som klarar av uppdraget. 

I särskilt komplicerade fall kan professionella ställföreträdare få anlitas även om svar kommit på e-postlistan men ställföreträdaren inte bedöms som tillräckligt kompetent för att klara uppdraget.  

Det uppkommer även i vissa fall behov av att omgående hitta en god man eller förvaltare vid interimistiska ansökningar till tingsrätten eller när en ställföreträdare hastigt avlider eller helt åsidosätter sitt uppdrag för en hjälpbehövande person. Både rekryteringsansvarig och förvaltningen i sin helhet får då mobiliseras till att ringa ut uppdragen. Vid flertalet tillfällen lyckas inte förvaltningen rekrytera en ny ställföreträdare på några dagar. I dessa fall kan det bli mycket kännbart för huvudmännen. 

Det vore även i dessa fall en stor vinst om professionella ställföreträdare fortsatts ha tillåtelse att anlitas i samtliga kommuner. 

Statusen som professionella ställföreträdare skall kunna ges till personer som kan visa att de har tid för uppdragen och som är utan klagomål eller anmärkning, har ett bolag registrerat och färdigt att bedriva verksamheten i samt haft uppdrag som god man eller förvaltare under flera år. 


Motivering

För att upprätthålla rekryteringsförmågan även i de svåraste uppdragen ser nämnden att det är en lämplig lösning att anlita ställföreträdare anställda hos bolag som avlönar dem för deras uppdrag, s.k. professionella ställföreträdare. Upphandling behöver inte göras eftersom överförmyndarnämnden inte skriver något avtal med bolagen utan tilldelar ställföreträdarna i fråga uppdraget som god man eller förvaltare personligen. 

Sådana ställföreträdare ska enligt nämndens beslut endast rekryteras i ärenden där det är konstaterat att det inte är möjligt att rekrytera en annan ställföreträdare inom rimlig tid, och beslutet att anlita en professionell ställföreträdare ska fattas av rekryteringsanvarig i samråd med chef. I särskilt komplicerade fall kan professionella ställföreträdare få anlitas även om svar inkommit på e-postlistan men ställföreträdaren av förvaltningen inte bedöms som tillräckligt kompetent för att klara uppdraget. Om en professionell ställföreträdare anlitas i de fall där ingen – trots två förfrågningar på e-postlistan – kommer förvaltningen att spara mycket tid. Vidare kommer den enskilda huvudmannen gynnas eftersom han eller hon får en kompetent ställföreträdare som klarar av uppdraget.