Vi erbjuder en komplett lönehantering av våra kunders anställdas löner. Förutom tim- och månadslöner, inkluderar detta också hantering av semester, frånvaro, bruttolöneavdrag, utlägg, traktamenten och milersättning. Vi sätter upp en rutin med er som kund hur ni rapporterar in informationen för att säkerställa en korrekt löneberedning i god tid varje månad.
Om ni önskar hjälp med lönehanteringen kan vi erbjuda detta. Vi kan även ombesörja utbetalning av lönerna under förutsättning att vi har fullmakt till företagets bank-konto. Vi håller löpande kontroll över semesterlöneskulden och ombesörjer semesterårsavslutet. Vid kalenderårets slut upprättar vi kontrolluppgifter till samtliga löntagare och skickar in dessa elektroniskt till Skatteverket. Kompletta löneunderlag skall finnas oss tillhanda senast den 10:e varje månad.
En av våra absolut viktigaste uppgifter är att se till att våra kunder och deras anställda får rätt lön i rätt tid varje månad. Hos oss arbetar ett antal specialister med lönehantering och personalfrågor. Som kund kan du välja mellan att lägga över hela eller delar av löneadministrationen till oss.
När det gäller lön är det mycket mer att tänka på än att bara göra löneutbetalningen. Att arbeta med den modernaste tekniken är för oss en självklarhet.
Kundreskontra/fakturering
Vi hjälper gärna till med din fakturering. Det enda du behöver göra är att ge oss det underlag vi behöver. Resten tar vi hand om! Vi ser till att du får betalt.
Vi upprätthåller en komplett kundreskontra – oavsett om ni själva sköter faktureringen eller om ni anlitar oss till att skriva era kundfakturor. Vi ombesörjer ofta faktureringen åt våra kunder, både fasta fakturor som skickas ut periodvis, men också enstaka fakturor. Om ni skriver era fakturor själv, ombesörjer ni att kunden får sin faktura och ni lämnar sedan löpande in fakturakopior till oss så registrerar vi dem i reskontran. Vi skickar betalningspåminnelser med förseningsersättning och räntefakturor till era kunder, och bevakar dina fakturor så att de betalas.
Som en extra tjänst håller vi reskontra och bevakar att du får betalning för dina fakturor. Vi bistår med kravrutiner om betalning inte sker i tid med ansökning om betalningsföreläggande till Kronofogden.
Vi hjälper gärna till med hantering av dina leverantörers fakturor. .
Hantering av leverantörsreskontra låter kanske lite krångligt på fackspråk. Men denna tjänst gör din administration av leverantörsfakturor otroligt smidig och enkel. Dessutom får du en bra överblick och kan snabbt se vad som är kvar att betala till dina leverantörer.
Hushållsnära tjänster RUT/ROT
Utför du s k RUT- eller ROT-tjänster vet du hur omfattande dessa fakturor skall vara. Vi hjälper även till med denna typ av fakturering. Då du erhåller betalning ombesörjer vi ansökan om utbetalning från Skatteverket.
Så här går det till:
Dina leverantörer mailar eller postar sin faktura till en speciell adress som är kopplad till ditt konto hos oss på Economis.
När fakturan kommit fram registrerar och konterar vi den.
Efter att du har godkänt fakturan skickar vi den till betalning.
Vi rekommenderar scanning av leverantörsfakturor. Det positiva med scanning är att alla hamnar i rätt period, det blir bättre sökbarhet och att du som kund slipper pappershanteringen.
Vill du veta mer? Kontakta oss på Economis så berättar vi hur vi kan hjälpa just dig på bästa sätt.
In- och utbetalningar
Under förutsättning av vi har fullmakt till företagets bankkonto hjälper vi till att skicka leverantörsbetalningar, löneutbetalningar, samt övriga överföringar från företagets konto. Vi stämmer av skattekontot och kan ombesörja inbetalningar även hit. Vi tar också löpande fram inbetalningsunderlag från era kunder så att kundreskontran hålls uppdaterad och kravhanteringen sköts löpande.